7 September 2020 | 17.04

Definitief groen licht voor UBO-register

Het wetsvoorstel voor de invoering van het UBO-register is zowel door de Tweede Kamer als door de Eerste Kamer (eind juni 2020) aangenomen. De registratieplicht in het UBO-register wordt 27 september ingevoerd. Vanaf dat moment hebben bestaande stichtingen en verenigingen nog anderhalf jaar de tijd om de inschrijving op orde te brengen. Deadline 27 maart 2022.

Definitief groen licht voor UBO-register

De registratieplicht geldt voor bijna alle rechtspersonen in Nederland, waaronder goede doelen, fondsen, stichtingen en verenigingen met of zonder ANBI-status. Ook kerkgenootschappen moeten UBO's inschrijven. De praktische uitwerking hiervan is nog onderwerp van gesprek, hierover wordt nog nadere berichtgeving verwacht.

Inschrijven in het UBO-register kan vanaf 27 september bij de KvK.

• De KvK zal alle verenigingen en stichtingen, ingeschreven in het Handelsregister, aanschrijven voor een UBO-registratie (op eigen initiatief kan dat nu ook al via www.kvk.nl/inschrijven
  • De inschrijving is kosteloos.
  • Registratie in UBO-register moet voor 27 maart 2022 in orde zijn.
  • Nieuwe stichtingen en verenigingen moeten de UBO-registratie direct regelen met de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (Kvk).
  • Organisaties zijn zelf verantwoordelijk voor het actueel houden van de registratie.

Europese regelgeving
Het UBO-register komt voort uit Europese regelgeving ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering. Het doel van het register is het transparant maken van het eigendom van- en de controle over rechtspersonen. Elk EU-land moet een UBO-register bijhouden.

Voor meer informatie, zie de website van de KvK: De belangrijkste vragen over het UBO-Register

Lees ook ons uitgebreide interview over de invoering van het UBO-register met de advocaten Onno Cusell en Dennis Evertsz: 'Übervage UBO-wetgeving gaat alle stichtingsbestuurders raken'. Klik hier.