7 May 2020 | 13.42

Kabinet wil integriteitstoets ANBI-bestuurders verscherpen

De Fiscale verzamelwet 2021 - die de staatssecretaris van Financiën medio april heeft ingediend - bevat belangrijk nieuws voor bestuurders van ANBI’s. Het kabinet wil een verscherping van de integriteitstoets.

Kabinet wil integriteitstoets ANBI-bestuurders verscherpen

De integriteitseis was al een belangrijke voorwaarde voor krijgen of behouden van de ANBI-status, maar het kabinet wil de toetsing van bestuurlijke integriteit verder aanscherpen via een wetswijziging. De redenen die de regering hiervoor aanvoert zijn om de handhaving te verbeteren en om fraude met de fiscale giftenaftrek te voorkomen.

Het kabinet wil de integriteitstoets voor ANBI’s verbreden door de omschrijving van relevante misdrijven uit te breiden met (groeps)belediging en het aanzetten tot haat, discriminatie of geweld. Verder krijgt de integriteitstoets een betere aansluiting op de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Als de inspecteur twijfelt aan de integriteit van een of meer bestuurders, kan hij hen vragen om een recente VOG te overleggen.

Dit betekent niet, aldus het wetsvoorstel, dat het de bedoeling is dat álle ANBI’s altijd een VOG voor alle personen voor wie de integriteitstoets geldt, moeten kunnen tonen. Het kabinet denkt dat het niet realistisch is te verwachten dat op elk moment een recente VOG van alle bestuursleden of leidinggevenden van een ANBI voorhanden is. Ook mag een inspecteur niet ‘zomaar’ vragen om een VOG. ‘Het aantal gevallen waarbij de inspecteur verzoekt om overlegging van een VOG zal naar verwachting per jaar op de vingers van een hand te tellen zijn.’ Ook moet er voor de ANBI een ‘redelijke termijn’ zijn om een VOG te overleggen. Kan of wil de ANBI dit uiteindelijk niet doen, dan kan de ANBI-status ingetrokken worden.

Download het wetsvoorstel: klik hier

Download de begeleidende rapport: klik hier

Kabinet wil integriteitstoets ANBI-bestuurders verscherpen

Bent u bestuurder van een stichting met de ANBI-status en wilt u over de (nieuwe) compliance een deskundig advies of wilt u weten of u ook op andere governance-dossiers voldoende compliant bent? Neem dan contact met ons op: contact@orchestra-contact.com